Livet är skört

Jag har svårt att sätta ord på det jag känner. Det gör så ont. Idag går alla mina tankar till en speciell tjej, med en speciell liten pojke. En pojke som antagligen aldrig kommer att få växa upp, skratta för första gången, lära sig prata och gå. Livet är skört. Och ofta så orättvist. 
 
Även om jag vet att det är i all välmening så tycker jag det ändå är jobbigt när folk säger saker som "det kommer gå så bra". I tid och otid. Det spelar ingen roll vad det gäller. Ja, oftast går det bra. Men det finns inget belägg i uttalandet. Eller någon stuns. Det är bara lösa ord som man slänger ur sig. Ungefär som "styrkekramar". Eftersom det nästan alltid går bra så kan nästa fras sägas, som jag ogillar ännu mer, "jag sade ju att det skulle gå bra". Vad svarar man på en sådan sak? "Ja, du gissade rätt" eller "Ja, va mycket bättre det känns nu när du gissade rätt"? Bekräfta istället en persons oro. Om någon uttrycker en rädsla för något. Säg att du hör vad han/hon säger. Att du förstår oron, kanske kan du känna igen dig i känslan osv. Säg inte "Det kommer gå bra". Det är att negligera känslan och vifta bort rädslorna för att kunna börja prata om annat. Visserligen går det oftast bra, och du har säkert över 90% chans att "gissa" rätt, men det är ingen tävling i att ha rätt. Lyssna istället. 
 
Jag kan nästan lova att tjejen jag skriver om ovan fått höra kommentaren att "det kommer att gå bra", säkert fler än en gång. Och denna gång gjorde det inte det. Det gör så ont i mig. Det är så orättvist.

Kommentarer
Postat av: karin

Jag fullkomligt hatar kommentarer som dessa du nämner. Jag fick ett tokbryt på en kompis som bemötte mig med "jag sa ju att det skulle gå bra" efter att vi gjorde ett privat ul pga oro (i v 16-17). Jag blev helt galet arg och svarade "att du säger att allt säkert är bra lugnar inte mig alls, du har ingen aning om vad som händer med min bebis i min mage". Det kändes skönt efteråt och hon fick sig en tankeställare! Jag kan inte förstå ens hur man kan ignorera någons oro och tro sig veta saker.. Blir irriterad av bara tanken här ;)

Jag vet inte vad det är som har hänt som du har i åtanke men det låter fruktansvärt.

Kram

Svar: Va skönt att det är någon som förstår vad jag menar :). Blir också själv irriterad av tanken, även om jag vet att det inte är illa menat. Det kanske är lättare att säga sånt än att faktiskt våga möta någons oro? Då slipper man prata vidare om det som är jobbigt. Äh, jag vet inte. Dumt är det i alla fall.
Det är en tjej som just förlorat sin son under förlossningen. Det är så hemskt. Så orättvist. Och samtidigt väcks såklart en oro inför min egen förlossning, att saker faktiskt kan gå fel. Och den stundar ju vilken dag som helst.

Kram på dig!
dennalängtan

2013-12-17 @ 19:59:37
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0