Infertilitet/ofrivillig barnlöshet är en sjukdom

Enligt regeringens proposition "Prioriteringar i hälso- och sjukvården" från 1996 ska sjukvården prioritera behandling av ofrivillig barnlöshet på samma sätt som behandling av andra skador och sjukdomar. Ofrivillig barnlöshet är även klassat som ett funktionshinder och finns med i internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshiner och hälsa. Ofrivillig barnlöshet kan orsaka en långvarig livskris. Vid psykiska trauman som orsakar en krisreaktion är det vanliga att krisen efter några veckor går vidare till bearbetningfas och nyorientering, men vid ofrivillig barnlöshet kvarstår krisreaktion ibland så länge som 20 år efter avslutad behandling. Ofrivillig barnlöshet leder därigenom till betydande psykisk ohälsa och sänkt livskvalitet. 

 

Jag är fortfarande lite upprörd efter att ha läst min bloggväns inlägg om hur hon behandlades av en HR-person (!!!) på sitt arbete. Hon fick helt sonika kastat i ansiktet: ”GET YOUR SHIT TOGETHER!!!! Köp en hund. Du behöver skifta ditt fokus. Jag lovar dig att så fort du köper en hund så kommer du bli gravid! Eller bestäm er för att adoptera istället och ställ er i kö så kommer du bli gravid bara för att du släpper på dina tankar!” (hoppas det är ok att jag citerar dig langtarefterbarn.wordpress.com - säg till annars)

 

Förlåt, men är personen i fråga helt sjuk i huvudet? Infertilitet ÄR EN SJUKDOM. Det hjälper inte att skaffa sig en hund, ta till flaskan, shoppa, tänka på annat och så vips är man gravid. Skulle du få för dig att säga till en cancersjuk människa att "tänka på annat" så går det nog över? Själv har jag endometrios och skulle med riktig tur kunna bli gravid på naturligt sätt. Men med största sannolikhet kommer vi behöva hjälp om vi vill ha ett syskon till plutt som växer i magen. Och OM jag mot förmodan skulle bli gravid på egen hand så beror det inte på att vi köpt en hund, renoverat huset eller att jag har börjat supa. Då beror det på att ett ägg mirakulöst släppt självmant och sedan lyckats överleva in den mindre humana miljön som endometrioscystorna bidrar till. Det är säkert svårt att förstå om man inte är inne/har varit inne i barnlöshetskarusellen. Men snälla, håll era kommentarer för er själva. Jag lovar att vi som har försökt i X antal år har försökt med allt vi kan. Det går inte en dag utan att man drömmer om barnet som aldrig verkar vilja komma till en. Det är ett helvete rent ut sagt. 

 

Infertilitet är alltså en sjukdom och inte ett tillstånd som kvinnan eller mannen själva har orsakat. Det är något fruktansvärt påfresande som jag inte önskar min värsta fiende. Även om jag nästan önskar HR-personen det. 


Kommentarer
Postat av: K

Jag blir nästan lite mörkrädd när jag läser vad hon fått utstå. Fy vilka hemska människor det finns!! Det är en sjukdom precis som du skriver hur kan man bara påstå något annat, hua!

Svar: Ja, det är helt sjukt! :(
dennalängtan

2013-06-27 @ 21:09:32
URL: http://motettliv.blogg.se
Postat av: Langtarefterbarn

Klart du får citera! Jag blir fortfarande lika chockad när jag läser det som när h*n sa det till mig. Svårt att förstår hur man kan vara så okunnig att man kläcker ur sig sånt. H*n ligger absolut inte högt på min lista och gjorde det iofs inte innan heller.

2013-06-28 @ 12:58:10
URL: http://www.langtarefterbarn.wordpress.com
Postat av: Linda Rö

Fy fxn vad förbannad jag blir... Men tyvärr är det inte ovanligt.. Jag får höra detta varje vecka.. Fast då iof från "allmänheten" inte folk som borde vara insatta....
Jag lider verkligen med mottagaren av denna kommentar....

Kramar

2013-06-28 @ 19:05:31
URL: http://www.livethoslinda.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0