Endometrios

Det sista UL innan ägglossningssprutan blev ett nytt bakslag. Det som bara skulle bli en mätning av äggblåsan blev till ett "Oj, hm, ser inte bra ut, funkar det inte denna gång så får vi gå direkt på IVF tyvärr och undersöka cystorna närmare". Va!? Vad hände med: "Jag har stora förhoppningar på att detta ska gå bra. Vi gör flera försök med hormonsprutor, eftersom oddsen ser bra ut, innan vi planerar vidare".

Dagen innan hade jag för första gången sagt att jag verkligen trodde på detta. Kände mig lite upprymd och förväntansfull för att det kanske faktiskt var vår tur nu. I huvudet hade jag räknat ut ungefär när en liten plutt skulle kunna flytta in hos oss. Men det enda jag tog med mig från besöket var oro, försämrade odds och en kronisk sjukdom: Endometrios.

Nu går jag och väntar på att mensen ska komma så att jag kan få undersökas vidare. 

Kommentarer
Postat av: K

Känner igen den känslan, gick igenom utredning utan att något hittades för att på IVF-kliniken där de bara skulle kolla snabbt och räkna äggblåsor så syns en trolig endometrioscysta. Hoppas att det går för er i alla fall.
Kram

Svar: Kände du också att allt rasade igen? En annan fråga; har jag uppfattat det rätt att ni snart ska göra er första IVF, eller har ni testat det tidigare? Vi står i kö för det, men funderar på att söka privat för att det ska gå snabbare. Väntan tär. Jag håller mina tummar för er! Kram
dennalängtan

2013-02-05 @ 19:24:49
URL: http://motettliv.blogg.se
Postat av: Linda Rö

Lider med dig/er..
Håller tummen för att det ska gå bra på utredningen...
*kramar om*

Svar: Tack så mycket, det värmer verkligen! Kram
dennalängtan

2013-02-05 @ 20:43:54
URL: http://www.livethoslinda.wordpress.com
Postat av: K

Det kändes som att allt gick emot oss. Du har helt rätt, vi ska göra vårt första försök, har inte gjort IVF eller något annat innan. Vi orkade inte vänta på landstinget och sökte oss privat vilket resulterade i att vi fick komma till direkt och bara behöver vänta in rätt dag i cykeln innan sprutstart. Så 1 månad väntan då jag hade min mens när vi hade första besöket.

Via landstinget hade vi fått vänta ca 6-7 månader innan vi fått komma igång.
Så vi håller också tummarna, för till skillnad från landstinget är ju detta inte gratis.

Det blev lite långt detta :-P
Kram

Svar: Jag förstår att ni sökte privat, det är ju en stress att vänta i flera månader för att få börja en behandling som man inte vet kommer fungera eller inte. Men som du skriver, det är ju inte gratis direkt :/. Vi funderar själva på att betala för att få börja tidigare. Jag håller mina tummar för er och kommer följa din blogg! :)Kram
dennalängtan

2013-02-05 @ 21:55:41
URL: http://motettliv.blogg.se
Postat av: Anne

Hej!
Känner igen mig i det du skriver om att allt rasar, men samtidigt känns det lite bättre att det ev finns en förklaring till att vi aldrig lyckats på egen hand.Jag hade tur som råkade hamna hos en läkare med mycket kunskap om Endo så hon förklarade för mig att det mest troliga är att cystorna är godartade och ofarliga. Tyvärr så gynnar hormonbehandlingarna ofta cystornas tillväxt men bästa behandlingen av Endo är att bli gravid :)
Vi har gått igenom 2 fulla behandlingar med långa protokollet och blivit gravida båda gångerna men med tidiga missfall i båda. Jag har läst på en del och bästa sättet att bli gravid för oss med Endo är just IVF så man får kämpa på helt enkelt. Jag har precis opererat bort min cysta. Det var en ganska okomplicerad operation så nu hoppas vi att resultatet blir super.
Lycka till med ert försök. Håller tummarna för alla som kämpar :)

Svar: Hej Anne! Ja, på ett sätt är det skönt att veta varför. Läkaren sade att det bästa är att bli gravid, men det känns lite som moment 22 :). Det är ju just att bli gravid som är problemet, haha. Så tråkigt att läsa att det inte har gått så bra vid era två första försök. Jag hoppas att det är er tur att lyckas nästa gång! :) Kram
dennalängtan

2013-02-06 @ 09:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0