Bilden symboliserar gårdagen

Min första bild på bloggen :). Igår var en känslofylld dag och mina tankar hänger inte riktigt med i vad som händer. Jag hinner inte ta in. Hinner inte förstå vad det är som faktiskt håller på att hända. Som har hänt. Det ska bli skönt, att en dag gå tillbaka och läsa igenom bloggen från början till slut och faktiskt ta in allt som vi har behövt gå igenom.
 
Men för att gå tillbaka till gårdagen. Det började med att det var mer trafik på vägarna än befarat och vi kom med andan i halsen in på kliniken. Inte optimalt förstås. Men väl där så kändes det bra igen. Sambon fick gå iväg och lämna sitt bidrag medan jag fick sitta i ett väntrum och dricka lite premedicinering. Vanlig analgetika. När sambon kom tillbaka fick vi sitta ned med läkaren och gå igenom vad som skulle hända den närmaste tiden. Jag blev överlycklig när jag såg att det var vår favoritläkare som var den som jobbade denna dag. Så underbart! Jag gillar henne. Hon ser de små sakerna. Och hon är inte rädd för att ställa jobbiga frågor och sen stanna kvar och lyssna på svaret. Samtidigt är hon där med en tröstande hand när tårarna kommer. Utan att vara för mycket. Jag önskar att jag som klar sjuksköterska ska uppfattas som henne, om än bara lite.
 
Efter samtalet fick jag byta om till en snygg blå, och stor, rock och knästrumpor. Sambon fick ta på sig en grön rock. Sedan fick vi gå in på "operation" där de satte en PVK på min handrygg och gav mig Stesolid; som fungerar både som muskelavslappnande och lite lugnande. Sambon fick hela tiden vara med och se vad som hände; något som han tyckte var lite spännande. Och jag tyckte det var roligt att han fick se när de satte en PVK, något som jag har pratat om att jag fått öva på mycket under min senaste praktik; men var rädd för innan. Sedan fick jag lokalbedövning i slidan som var sjukt obehagligt. Sedan började punkteringen av äggblåsorna. Hela tiden kunde jag och sambon följa med förloppet på en skärm. Man kunde skymta nålen och sedan när en blåsa punkterades och vätskan (och äggen) sögs ut så kunde man liksom se att den sjönk ihop. Det är häftigt, vad man kan göra för coola saker egentligen :). På höger sida gjorde det så fruktansvärt ont att tårarna sprutade. Jag fick mer lugnande och när en röst började säga "ett ägg" "två ägg" "tre ägg" osv så tror jag att jag slappnade av mer. Och då gjorde det inte lika ont längre. Innan hade jag inte varit ett dugg rädd för smärtan. Det enda som oroade mig var att de inte skulle få några ägg. Inget annat. Smärta har jag känt tillräckligt och är avtrubbad på den fronten. Det skrämmer mig inte. Men om de inte skulle ha fått fram några ägg; ja då vet jag inte... Men som allt annat på denna resa; man lär sig att klara av bakslag. Ni som är i samma karusell behöver nog ingen närmare förklaring ;). Eller hur?
 
9 ägg! De fick ut 9 ägg! Jag började gråta när allt var klart. Glädjetårar. När sambon frågade läkaren om det var bra svarade hon: "Det är ett perfekt antal". Nu är det bara att hoppas att de är av perfekt kvalité också :). Imorgon eftermiddag ska vi tillbaka för återföring. Om de inte ringer innan och meddelar annat. Hoppas telefonen är tyst idag. Bilden jag lagt ut symboliserar de 9 ägg som plockades ut igår. Sambon min hade köpt en påse ägg av olika slag till när vi sågs på kvällen. De var som en symbol för det lyckade äggplocket. Hur fint är inte det?! I mitten ligger guldägget. Hoppas att det vill flytta in till mig. Igår sade vi godnatt till äggen och hoppades att de hade party med spermierna på kliniken... Snälla, säg att det är sant..
 
 

Kommentarer
Postat av: Mary

Grattis till ett lyckat äggplock, 9 låter som ett mycket bra antal :-) Vilken fin redogörelse du skrivit för äggplocket. Blir också lite avundsjuk på hur fint behandlade ni blivit. På RC i Uppsala är det lite mer av löpande band-principen. Man får ingen info av någon läkare utan man blir av en barnmorska anvisad ett bås (av tre) i ett rum där man samsas med andra par i samma situation både före och efter äggplocket. Sen får man vänta på sin tur. Dock hade jag inte ont av lokalbedövningen någon av gångerna, jag fick tillräckligt med morfin innan för att slippa känna det.
Kram och grattis, ska hålla tummarna för att det var ett lyckat party :-)

Svar: Hehe, partyt blev lyckat :D. Tack för att du höll tummarna!
De där korta stunderna när de faktiskt tar sig tid att sitta ned och förklara och berätta gör så mycket. Det är inte ok att känna att man är på en fabrik - in och ut och nästa och så. Men resultatet är det viktigaste i slutändan :). Och jag tror på er!

Jag fick bara Alvedon och sen Stesolid. Morfinet lyste med sin frånvaro :). Men men, de fick ju ut ägg så jag är nöjd. Nu kan jag för första gången kalla mig ruvare vilket känns jättekonstigt. Nu väntar de omtalade 14 dagarna i nervös ovisshet. Hoppas att du mår bra i din graviditet (känns härligt att få skriva så till dig), följer din blogg med spänning :). Kramar
dennalängtan

2013-04-11 @ 13:24:20
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Linda Rö

Åhh vad kul att läsa... Blir så glad...
Klart det blir återinförande i morgon... håller tummen hårt... Spännande...
Nästa vecka blir det synerla start för mig ...
Kramar

Svar: Din tumme är den bästa :). Min tumme är laddad inför din start med Synarelan nästa vecka, så skönt att du kommer igång igen. Det är alltid skönt att "hålla på med något", då känns inte väntan lika lång. Kram på dig
dennalängtan

2013-04-11 @ 21:27:16
URL: http://www.livethoslinda.wordpress.com
Postat av: Mary

Lycka till idag!

Svar: Åh, hann läsa ditt inlägg innan jag skulle in till kliniken och blev så glad! Det gick bra och nu är jag med i ruvarklubben ;). Kramar
dennalängtan

2013-04-12 @ 08:11:10
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Anonym

Å vad glad jag blir när jag läser detta! Grattis, nu kommer det att gå vägen! Kram M

Svar: Du är bäst! <3
dennalängtan

2013-04-12 @ 14:19:48
Postat av: Linda Rö

Hmmm väntar på att höra hur det gick med återinförandet... Håller fortfarande tummen hårt ...
Stor kram

Svar: Det gick bra :). Jag har bara inte kunnat få ned något på bloggen, har bara stirrat på skärmen när jag försökt att skriva. Men nu har jag kluddrat ned några rader i alla fall. Tack för din omtanke! Vilken dag nästa vecka kör du igång med Synarelan? Kram
dennalängtan

2013-04-13 @ 14:13:54
URL: http://www.livethoslinda.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0